torsdag 7 juni 2012

Cheesecake med browniebotten och blåbär

Igår hade jag förberett en cheesecake som skulle agera dessert till en middag jag skulle på tillsammans med några vänner. Dock blev det tyvärr inte av och istället fick jag och John testa hur den smakade.



Det var ett recept jag hittade i min bok från The Humingbird Bakery. Känt konditori i London som kommit ut med flera receptböcker.

Redan när browniesmeten var klar kände jag att detta kanske inte går vägen, konsistensen och volymen smet kändes bara konstig. Men jag följer receptet och ser hur det går.
Först skulle man göra browniesmeten och täcka botten av en form. Sedan cheesecake smeten och hälla det över browniesmeten och grädda i ugnen tillsammans i 30-40 min. Där tyckte jag att det var lite konstigt att inte förgrädda botten, ens lite. Men det kändes heller inte som en bra idé att prova förgrädda ändå. Så jag körde på och det såg bra ut. Så när den var "klar" täckte jag över kakan och lät den stå över natten i kylen som receptet föreslog. Dock, när vi skar upp bitar för att äta igår så var mycket riktigt botten inte tillräckligt lagad. Den var fortfarande en smet i mitten.

Så vi bestämde oss för att grädda den igen. Det tog minsam 40 minuter till i ugnen innan botten var en "riktig" browniebotten.

Ska man följa detta recept som i övrigt var ett bra recept så tror jag att man antingen bara ska göra på vanlig digestivebotten (alt med lite kakao för en chokladbotten), eller förgrädda browniebotten i ca 20 min innan man gräddar hela med cheesecake smeten. Nåväl det var väl tur i oturen att middagen igår inte blev av ^^

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar