lördag 2 juni 2012

Recept: Enkel smarrig Citronmousse.

Vad gör man när det regnar och stormar ute, sambon är ute och härjar, ens egna planer blev inställda? Jo man provar på recept man inte provat förut. Å jag fix en snilleblixt! Jag har ett superenkelt recept på vit chokladmousse som jag använt nu varje gång jag ska fylla en tårta med mousse, eller göra enkel efterrätt med bär. Så jag tänkte, vad händer om jag tar lite citronsaft (alt limesaft) och lite gul hushållsfärg? Jo jag får ju till en super enkel super smarrig citronmousse!

Enkel Citron/Lime mousse:
3dl grädde
En burk (250g) Kesella Citrus
200g vit choklad
Saften från 1/4 citron
Gul hushållsfärg

Gör såhär:
-Vispa grädden fluffigt. -Smält chokladen i mikron i 30 sekunders intervaller eller över ett vattenbad. -Låt chokladen stå någon minut så den inte är för varm. -Blanda chokladen med kesellan. -Vänd ner blandningen i grädden. -Tryck ut citronsaften (alt limesaften) och häll i några droppar guk färg. -Blanda ihop. -Smaka av och tillsätt eventuellt mer saft och mer färg.



Jag valde att toppa vaniljcupcakes med moussen, men den fungerar som sagt till allt. Varför inte lägga lite krossade digestive kex i botten av ett glas sen på med moussen och sedan toppa med favoritbären? Super enkel fantastiskt god dessert!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar